maanantai 17. tammikuuta 2011

Digitaalinen aikakausi

Vuosikausia musabisneksessä oli käytäntö, että sinkut vietiin radioon ja siitä jonkin ajan kulutta (jopa vasta kahden kuukauden jälkeen) julkaistiin kyseinen single kaupallisesti. Eli tarkoitus oli, että biisi kasvoi radioissa ja odotus maksimoitiin. Nyt kun ajat ovat muuttuneet enemmän digitaaliseen suuntaan on onneksi julkaisusuunnitelmakin muuttunut. Eli nykyään tarkoitus on, että kun artisti/yhtye ensimmäisen kerran julkaisee uutta musiikkia (radiossa/netissä etc) on se saatavilla saman tien esimerkiksi iTunesista. Tämä on normikäytäntö meidän firmassa kotimaisten sinkkujen suhteen, mutta valitettavasti kaikki maat eivät ole siirtyneet ajattelemaan 2010 vuoden mukaan. Esimerkiksi Englanti yrittää pitää kiinni vanhanaikaisesta ajattelutavasta ja ihmettelee edelleen mikä on Spotify. Tosin Coldplayn joulusinkku taisi olla heidän eka kokeilu ja sehän nousi samantien radio-ja myyntilistoille.
Onneksi Yhdysvallat on heränny tähän uuteen käytäntöön ja sieltä loistava esimerkki on Britney Spears ja hänen uunituore Hold It Against Me -single, joka pärähti suoraan iTunesin ykköseksi ensimmäisenä radiopäivänään lukuisissa maissa. Itse liputan tämän käytönnön puolesta sillä, jos kuulen hyvän biisin jostain niin haluan ostaa sen heti enkä kahden kuukauden päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti